First release as QDOX-developer


Al met al is het ineens heel snel gegaan. ruim een maand geleden had ik nog nooit gehoord van qdox, maar ondertussen ben ik lid van het team en is er dit weekend een release vrijgegeven.

Hoe het allemaal begon… het bedrijf, waar ik sinds november 2008 aan de slag ben, maakt gebruik van de Google Webtoolkit voor het genereren van html-pagina’s op basis van java-code. Ondertussen was ik bezig geweest met het introduceren van Maven2, een projectbuildmanager wat het ontwikkelproces helpt te begeleiden. Het leuke eraan was, dat daarvoor ook een gwt-plugin beschikbaar is. Uiteraard bekeken wat er met deze plugin allemaal mogelijk is. Eén van de interessante features is het laten genereren van Async-classes. Daarbij wordt op basis van een ServiceInterface een bijbehorende asynchrounousInterface gegenereert. Deze bleek helaas niet krachtig genoeg als de gebruikte objecten te complex werden door gebruik van generics. Dit bleek een missende feature in 1 van zijn dependencies (te weten Qdox) te zijn. Er was in 2004 al een issue voor aangemaakt en sindsdien nog niet opgelost. Mijn conclusie: of het is niet mogelijk, wellicht toch erg ingewikkeld of er is geen interesse voor. Het laatste kon ik me niet voorstellen. In ieder geval klonk het als een leuke uitdaging.

Eind december ben ik hier maar eens voor gaan zitten en uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen. Met zeer overzichtelijke wijzigingen heb ik een flinke patch aangeboden. Echter was net de week ervoor een release geweest, dus zou het waarschijnlijk nog wel even duren voordat deze patch doorgevoerd zou worden. Om een release te bespoedigen heb ik gekeken of er nog andere interessante issues tussen zaten (ik had immers al redelijk wat code onder ogen gehad).  Ik heb zo nog een aantal patches aangeleverd. Totdat opeens er een uitnodiging in de mailbox lag met de vraag of ik deel uit wilde maken van het QDox-developersteam. Uiteraard ‘ja’ op gezegd en niet veel later werd deze uitbreiding bekend gemaakt.

Nadat ik alle rechten toegewezen had gekregen om ook zelf code te committen ben ik afgelopen vrijdagavond voorzichtig begonnen. Al vrij snel kreeg ik een mailtje van Paul Hammant, die al doorhad dat ik aan het committen was. Vervolgens was zijn vraag of we een paar uurtjes konden besteden om alle patches door te voeren en overige issues te valideren. Gelijk een uitnodiging aan alle developers gestuurd om op het irc-kanaal te verzamelen. Tegen middernacht het overgrote deel van de issues kunnen afhandelen.
De zaterdagavond waren we weer met een aantal developers online en werd voorgesteld om direct een nieuwe release uit te rollen. Ik had andere verplichten die avond, maar de volgende ochtend zag ik een mailtje voorbijkomen, dat de release vrijgegeven is.

Toch erg verrassend wat er binnen een maand allemaal kan gebeuren. Ineens maak je deel uit van codehaus-opensource developementteam en rolt er in notime een verse release uit inclusief code van jouw hand.

3 Reacties to “First release as QDOX-developer”

  1. Marcel Says:

    Hartstikke gaaf!!

  2. Lucy Says:

    Klinkt voor mij technisch net iets te ingewikkeld, maar wel hartstikke leuk! Succes.

  3. Next Projectlead QDox « Robert Scholte's Blog Says:

    […] open source communities by joining the QDox team. I won’t repeat myself, just take a look at my first blogentry. It’s just one single year, but what a great year it was with six continuously improving […]

Geef een reactie

