So I started to work my mojo


Hier het vervolg over de setup-maven-plugin, na mijn eerste en tweede blog, die ik hier al aan had besteed.

Ik had mezelf voorgenomen om deze zomer de plugin in zoverre af te ronden, zodat er eerst op geschoten kon worden. Eerst maar eens de reacties afwachten voordat ik begin met optimaliseren. Zo was ik ondertussen zelf al tegen een wat ongelukkig gekozen stukje implementatie aangelopen, dus die heb ik moeten herschrijven inclusief de bijbehorende tests. Ik was in staat om twee stappen tot één te combineren, waardoor het allemaal net wat efficienter werd.
Het leek me daarna tijd om de plugin aan te bieden, dus hiervoor heb ik een Jira-issue aangemaakt. Vervolgens heb ik eens gekeken hoeveel plugins er in de wachtrij staan. Hmmm, dat waren er 40. Ik moest dus wat extra’s verzinnen om deze plugin onder de aandacht te brengen. Aan collega’s met een jira-account heb ik gevraagd om te stemmen op de plugin. Daarnaast heb ik nog gesproken met Benjamin Bentmann, een developer waarvoor ik een aantal QDox-issues heb weten op te lossen. Hij is betrokken bij vrij veel codehaus- en apache projecten. Hij suggereerde om toe te treden tot het mojo-team. Dat zou de kans van slagen voor deze plugin tevens vergroten. Dus ik heb mezelf aangeboden en na een stemronde (ja, zo werkt dat nu eenmaal) mocht ik toetreden tot het team.

Maar wat betekent dit? Maven is een plugin-gedreven tool. Daarvoor heeft Maven een tweetal plekken waar hij standaard zoekt als de naam van een plugin niet volledig is uitgeschreven (soort van shortcuts). Allereerst wordt gezocht in de apache-plugin-repository. Als de plugin daar niet bestaat, wordt er gezocht in de codehaus-plugin-repository. Hierin staan de plugins, die geschreven en onderhouden worden door het mojo-development team. En daarvan ben ik dus sinds kort officieel lid.

O ja, nog even voor wie geinteresseerd is in de volledige quote van Austin powers

Tags: ,

Geef een reactie

